środa, 17 stycznia 2018

ŚLĄSKSKA TOŻSAMOŚĆ






Środa 17 stycznia 2018r
Jackowi nie działa internet. Przyszedł do mnie z komputerem, aby skorzystać z łącz moich. Okazało się jednak, że mylne hasło, zaś drugie, zapisane ma w domu. Musi iść do domu. W MDK Batory warsztaty poetyckie z M. S. Pogoda styczniowa nie rozpieszcza – przyszło, więc tylko cztery osoby. Nawet to dobrze. Więcej czasu o naszej codzienności. Mirka wyjątkowo pogodna i nawet wesoła. Przeczytała dwa swoje wiersze. Niestety nie zapisałem tytułów – w pamięci nie przechowuję, pewna pamięć bardziej na penraifie.
Początek spotkania poetyckiego z Panem Maciejem zdominowały dyskusje o Śląsku. To dziwne- urodzeni na Śląsku negatywnie się wypowiadają o śląskości, nie chcą śląskiej gwary.
A ja właśnie już przed laty nazwałem Śląsk „Moją drugą Ojczyzną” i nie zamierzam cokolwiek zmienić. To właśnie na Śląsku doświadczyłem wiele dobra od ludzi, których śląskie rodowody sięgają pokoleń. Przypomniałem, że kiedyś Wojciech Kilar zapytany:, co jest motywem, że komponuje tak niezwykłą, piękną muzykę, miał odpowiedzieć: „- bo mieszkam w Katowicach”.  Pozwolę na sparafrazowanie: - piszę wiersze, bo mieszkam w Chorzowie, w mojej rodzinie nie było tradycji literackich, poetyckich. Lubię śląską gwarę słuchać. Nie próbuję naśladować, bo bym kaleczył. Pozostanę przy moim wileńskim akcencie i moim „Ł”.
   Często poruszamy temat Hospicjum, do którego przychodzę, jako wolontariusz. Tym razem podzieliłem się wspomnieniami z wiosny ubiegłego roku. Zostały przyjęte dwie panie Halina i Mirosława, które jeszcze mogły na wózku podjechać do stołu na świetlicy i tu zjeść śniadanie, potem wypić kawę. Pewnego razu jedna z pań mówi: „tak bym chciała zjeść jakieś ciastko”. Miałem prawie kupione trzy małe pączki. Więc zawołałem: „- mówisz i masz” i dałem im te pączki.  Później przez kilka kolejnych czwartków przynosiłem. Jakie one były radosne? Chciały mi zapłacić, ale powiedziałem, że to dla nich daruję.  Niestety na drugi miesiąc najpierw jedna pani nie mogła wstawać, potem druga. Niestety nie ma ich już wśród nas. Wieczny odpoczynek daj im Panie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz